Drone-ok csoportosítása
Talán erre a témára csak azért van szükség, hogy aki tényleg teljesen háttal áll még a témának, de szeretne belelátni, annak valami kis első benyomása lehessen a dologról.
A csoportosítás sok módon megtehető. Képességeim és látóköröm szűkösségének köszönhetően az általam megfogalmazott csoportosítást fogom megtenni, mely ezáltal - a közismert mondás mögé bújva - a teljesség igénye nélkül készült:
- hajtások száma szerint
- vezérlés fajtája szerint
- meghajtás típusa szerint
- szárnyszerkezet szerint
- Méretük szerint
Hajtások száma szerinti megkülönböztetésnél elválnak a repülő és helikopter típusú UAV-k. Itt elsősorban a copter típusú gépeket vesézném ki.
A klasszikus helikopterek és a multikopterek kerülnek csoportosításra. A helicopter és a multicopter közti meghatározó különbség az, hogy míg a helicoptereknél a forgószárnyak dőlésszögének változtatásával változtatják a felhajtóerőt, addíg a multicoptereknél a fix dőlésszögű rotorok forgási sebességének változtatásával teszik ezt.
A multikopterek több rotorral, karral és motorral rendelkező, azok által a levegőbe emelkedő és ott tartott repülőgépek. A multikopterek leggyakoribb fajtái a quadrokpterek, melyek
- 4 karon 4 motorral (quadcopter)
rendelkeznek. Ezen kívül használnak még
- 3 karon 3 motoros
- 3 karon 6 motoros
- 6 karon 6 motoros (hexacopter)
- 8 karon 8 motoros (octocopter)
multikoptereket.
Alapelvnek elmondható, hogy minél több kar és azon motor van egy kopteren, annál könnyebb a meghajtását vezérelni, illetve annál hibatűrőbb a meghajtás hibájára vonatkozóan.
A normál helikopterekhez képest a multikopterek
előnye:
- stabil repülés
- kisebb a rezonancia
- relatív jól terhelhető
- könnyű javítani
- könnyű vezetni.
Mindezen tulajdonságaik miatt ideálisak film- és fotózáshoz platformnak.
A helikopterek multikopterekhez viszonyított előnye:
- akrobatikus képességek
- magas "szélállóság".
Vezérlés fajtája szerint igen széles a lehetőségek tárháza. Én önkényesen mégis három verziót emelnék ki:
- Egyszerű kötél.
A megoldás nem tűnik túl összetett dolognak. Ám szinte sohasem hibásodik meg, és bizonyos esetekben kivállóan használható. - RC (radio controled - rádival kontrollált)
Ez esetben a gép kapcsolatban áll a pilótával, aki a nála lévő rádiós jeladón keresztül irányítja a gépet. - Autómatikus
Itt a gép az előre beprogramozott paraméterek mentén "önállóan" repül. Ma leggyakrabban a GPS (Global Positioning System) jeleire építkezve írják meg az előre gyártott programokat.
Sok esetben az utóbbi kettőt kombinálva használhatjuk.
Meghajtás típusa szerint megkülönböztetünk elektromos és üzemanyagos repülőgépeket. Ide kívánkozik még az a variáns is, amikor a gépet a szél és más légáramlatok vezérlik, a "meghajtás" pedig csak annak irányítására és támogatására szolgál. Ilyenek például a vitorlázó modell repülőgépek.
Az elektromos meghajtás
- előnye
- könnyű szerelni, felépíteni
- Alacsonyabb alkatrész ár
- Relatív alacsony súly
- Hátránya
- Akkumulátor magas súlya
- Rövid repülési idő
Üzemanyag meghajtás
- előnye
- Relatív nagy erő
- Eredetivel összecsengő megoldás
- hátránya
- drága
- komplexebb felépítés
Szárnyszerkezet szerint az UAV-k legnyilvánvalóbb megkülönböztetése a merevszárnyú és a rotoros gépek.
Az előzőbe a repülgépek, míg az utóbbiba a copterek tartoznak.
Léteztek itt is hibrid megoldások, de nem hinném, hogy ezt az extremitást hosszasan kellene részletezni.
A merev szárnyú repülőgépek nagy előnye, hogy a repülési idejük jóval nagyobb, mint a koptereké, utazó sebességük is magas, jól terhelhetőek és gondos tervezés mellett a rezonancia szintjük is alacsony. Komoly hátrányuk azonban, hogy nem képesek helyből felszállásra, lebegésre és helyből leszállásra (irreverzibilis sérülések nélkül.)
Méretük szerint az UAV-k igen különbözőek.
Így léternek igen kicsi, úgynevezett nano drone-ok, de akár a klasszikus (ember vezette) repülőgép méretűek is.
A gépek méretét egy számmal szokták megadni, mely a merev szárnyú repülőknél a repülő szárnyfesztávja (két szárnyvég távolsága), míg a copter-eknél a főrotor levelének a hossza.
Általános nézet, hogy a coptereket "kicsi" és "nagy" méretűnek szokták nevezni. A "kicsi méret" azt jelenti, hogy a gép nem halagja meg a 2 000-2 500 cm-t. E felett "nagy méretű" gépről beszélünk.
OK, akkor itt van az eddig megjelent, a témát taglaló részek
Dátum navigáció
2018, november
2016, június
2015, június
2015, január
2014, szeptember
2014, augusztus
2013, november
2013, augusztus
2013, május
2013, február
2013, január
2012, november
Kiemelt blog
Friss blogbejegyzések
- Partnerünk a Kvint-R Kft. sikeres projektet zárt
- Az ANT az év adatközponti partnere
- Partnerünk a Kvint-R Kft. projektet indított
- ANT Partnernap 2016
- Társadalmi felelősségvállalás elmélete az ANT Kft.-nél
- "Cloud akkreditációs eljárások és központ kifejlesztése" című projektünk lezárult
- Drone műszaki alapok: multicopter villanymotorok
- Drone műszaki alapok: multicopter propellerek
- Drone műszaki alapok: multicopter vázak
- Drone műszaki alapok: bevezető a multikopterek világába